Mit das Projekt Kunst an der Maas bringen Z33 und das RLKM Kunst ins Limburger Maastal. Fünf Kunstwerke entstehen in den Gemeinden Dilsen-Stokkem, Kinrooi, Lanaken, Maaseik und Maasmechelen. Lesen Sie mehr

©Mas Osset

Germaine Kruip

Reflection (VOORJAAR '26)

Maasmechelen, 50.994903, 5.760744

Een poëtische en hoorbare ode aan het verdwenen veerpontje tussen Meeswijk en Urmond (NL)

Tot in de jaren ’50 voer op de plek van het kunstwerk een veerpontje tussen Meeswijk en Urmond. De Maas vormde een natuurlijke grens, maar ook een culturele brug tussen België en Nederland. Bewoners van de Maasvallei deelden een gemeenschappelijke geschiedenis, dialect en gebruiken. Het verdwenen veerpontje is dan ook niet alleen een praktisch, maar ook een symbolisch vertrekpunt voor het werk van Germaine Kruip.

Noteer alvast: onthulling kunstwerk Reflection op zondag 22 maart 2026 

Op zondag 22 maart 2026 wordt het kunstwerk Reflection in Maasmechelen feestelijk voorgesteld, in aanwezigheid van kunstenares Germaine Kruip.

De oorspronkelijke presentatie afgelopen zomer moest worden uitgesteld door onverwachte technische omstandigheden tijdens de laatste afwerkingsfase. Intussen wordt er verder gewerkt aan de finale oplevering, zodat het werk in maart 2026 op een passende manier kan worden gepresenteerd — helemaal zoals het bedoeld is.

De datum valt net voor de paasvakantie en vormt meteen de start van het toeristisch seizoen én het jaarthema ‘water’ van 2026. In die periode organiseert de gemeente Maasmechelen ook andere activiteiten in het kader van de Week van het Water, waardoor Reflection een centrale plek krijgt binnen een breder programma. De komende maanden vind je hier meer info over het volledige programma.

Verbonden met het landschap, afgestemd op de plek

De sculptuur bestaat uit een vijf meter lange verticale staaf uit speciaal ontwikkelde messing, opgehangen tussen twee tien meter hoge palen die op 32 meter afstand van elkaar staan. Die indrukwekkende schaal is geen toeval: Reflection is niet alleen Germaine Kruips eerste permanente geluidssculptuur in de openbare ruimte, maar ook haar grootste tot nu toe.

De staaf werd op maat gestemd door Thein Brass, een gerenommeerd atelier uit Bremen. Zij ontwikkelden speciaal voor dit werk een unieke messinglegering, waarvan de precieze samenstelling geheim blijft. Het stemmen gebeurde met hamerslagen, vuur en water – een ambachtelijk proces dat een diepe, sonore klank voortbrengt. Die meditatieve toon draagt over het water als een echo van de bel die ooit het veerpont aankondigde.

Ook het landschap vormde een actieve speler in het ontwerp: de dimensies, oriëntatie en materialen van Reflection zijn afgestemd op het omringende decor. De slanke vormen en het minimalistische ontwerp zorgen ervoor dat het werk monumentaal is in zijn impact, maar visueel subtiel opgaat in het landschap. Drie zwarte granieten banken nodigen bezoekers uit om plaats te nemen, stil te worden en te luisteren.

Lokale inbreng en intuïtieve keuze

Vanaf het begin werkte Kruip nauw samen met een lokale werkgroep uit Maasmechelen. Tijdens gezamenlijke wandelingen en fietstochten verkende ze dit stuk van het RivierPark Maasvallei en gaf ze intuïtief plekken aan die haar aanspraken. Pas later werd duidelijk dat die plekken allemaal huidige of voormalige oversteekplaatsen waren. Zo groeide het idee om deze historische verbinding over de Maas opnieuw hoorbaar te maken — op de exacte locatie waar ooit een veerpontje voer.

“De plaats voelde meteen juist,” vertelt Kruip. “Pas daarna begreep ik waarom. Het kunstwerk is ontstaan uit die ervaring. De klank maakt een verbinding die fysiek verdwenen is, maar mentaal en cultureel nog altijd aanwezig is.”

Kunst om naar te kijken, te beluisteren en te beleven

Reflection is niet alleen een kunstwerk om naar te kijken, maar ook om mee te spelen. De klank kan geactiveerd worden met een speciaal ontworpen klopper, maar ook met natuurlijke voorwerpen — een stok, een steen, je handen. Elk materiaal produceert een andere toon. Zo ontstaat telkens een nieuwe ontmoeting tussen kunst, mens en landschap.

Daarnaast ontwikkelde Musica Impulscentrum een interactieve workshop die deelnemers via klank, beweging en stilte op een andere manier laat kijken naar het landschap. De eerste sessies gaan dit najaar van start.

De gemeente Maasmechelen zorgde ervoor dat de podcastreeks Stemmen aan de Maas een extra aflevering kreeg, gewijd aan het kunstwerk Reflection en de historische veerpontjes.

Van oever tot oever

Met Reflection krijgt Maasmechelen er een artistiek baken bij dat verleden en heden met elkaar verbindt. De klank weerklinkt aan de oever, maar is hoorbaar tot aan de overkant — een subtiele brug tussen België en Nederland. De mogelijkheid om een tweede exemplaar aan de Nederlandse zijde te plaatsen, wordt momenteel verder onderzocht.

Over Germaine Kruip

Kruip (°1970, NL) woont en werkt tussen Brussel, Amsterdam en Londen. Haar werk was, onder andere, te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam (NL), de Biënnale van Sydney (AU), Art Basel (CH), Frieze London (UK), Manchester International Festival (UK), de Biënnale van Puerto Rico (PR), het São Paulo Museum of Art (BR), het Hiroshima Museum of Contemporary Art (JP), het Rotterdamse Schouwburg (NL), het Kaaitheater in Brussel (BE) en het Experimental Media and Performing Arts Center in Troy, New York (US).

Meer info via www.germainekruip.com 

Praktisch

Het kunstwerk komt te liggen tussen fietsknooppunten 50 en 56, langs de dijk in Meeswijk (Maasmechelen) en is enkel te voet of met de fiets bereikbaar. Bezoekers parkeren het best op het dorpsplein van Leut. Van daaruit is het ongeveer 2 kilometer wandelen via een bewegwijzerde route. Ook de oranje (10 km) en blauwe (5 km) wandellus van wandelgebied Leut lopen langs het kunstwerk. Beide lussen starten op het dorpsplein van Leut. Wie het werk liever sneller bereikt, kan parkeren aan het autoveer in Meeswijk. Vanaf daar is het nog ongeveer 1,5 kilometer tot aan het kunstwerk. Op de dijk volg je de signalisatie van Kunst aan de Maas richting Reflection.

X